Rangka Wawancara
Andaikan anda seorang pemberita. Anda ditugaskan untuk mewawancara Pengarah Pusat PERMATApintar Negara. Wawancara itu membincangkan peranan Pusat PERMATApintar dalam pembangunan pendidikan negara.
Pusat PERMATApintar seringkali dikaitkan dengan pelajar pintar di tahap maksima dan sentiasa membaca buku tidak kira waktu. Akan tetapi, ada yang mengatakan bahawa pelajar-pelajar di pusat ini lebih dari hanya sekadar menggunakan akal fikiran mereka. Tetapi, khabar angin mengatakan bahawa mereka boleh membuat apa saja. Oleh itu, untuk mengetahui peranan pusat ini dijalankan, saya selaku pemberita ditugaskan untuk mewawancara Prof. Datuk Dr Noriah Bt Mohd Ishak, Pengarah Pusat PERMATApintar Negara. Kita ikuti wawancara tersebut.
Pemberita : [bertanyakan khabar]
Pengarah : [membalas]
Pemberita : [mengucapkan terima kasih sudi diwawancara], [pandangan tentang pelajar dengan ilmu]
Pengarah : [pelajar akan menimba ilmu] [pelajar bitara akan melakukan apa sahaja untuk belajar] [belajar dengan cara yang istimewa] [eksperimen]
Pemberita :[pandangan pengarah tentang pelajar pusat ini dengan pelajar sekolah menengah harian]
Pengarah : [pelajar akan menimba ilmu] [pelajar bitara akan melakukan apa sahaja untuk belajar] [belajar dengan cara yang istimewa] [eksperimen]
Pemberita :[pandangan pengarah tentang pelajar pusat ini dengan pelajar sekolah menengah harian]
Pengarah : [ Pusat ini mendidik pelajar yang mempunyai iq yang tinggi] [Dididik menjadi pemimpin yang holistik] [Diberi peluang untuk menyertai apa-apa pertandingan] [mempunyai peluang yang lebih cerah]
Pemberita : [jelaskan kebitaraan pelajar permata pintar]
Pengarah : [pelajar ini berbeza kerana iq] [mempunyai peluang yang tinggi untuk berjaya] [perlukan keseronokan yang teramat ketika belajar] [sentiasa mempunyai soalan untuk ditanya] [mempunyai sifat seorang pemimpin]
Pemberita : [berikan matlamat sebenar pusat ini dibuka]
Pengarah : [membentuk seorang pemimpin yang holistik]
Pemberita : [cabaran yang perlu dihadapi dalam mendidik pelajar bitara]
Pengarah : [kerenah] [cacian luar] [tidak menjadikan mereka terlalu aktif sehingga boleh membahayakan diri dan orang lain]
Pemberita : Saya juga berharap penjelasan tuan akan menjadi renungan kepada masyarakat kita. Terima kasih sekali lagi saya uncapkan atas kesudian tuan.
Pengarah : Sama-sama
Pengarah : [pelajar ini berbeza kerana iq] [mempunyai peluang yang tinggi untuk berjaya] [perlukan keseronokan yang teramat ketika belajar] [sentiasa mempunyai soalan untuk ditanya] [mempunyai sifat seorang pemimpin]
Pemberita : [berikan matlamat sebenar pusat ini dibuka]
Pengarah : [membentuk seorang pemimpin yang holistik]
Pemberita : [cabaran yang perlu dihadapi dalam mendidik pelajar bitara]
Pengarah : [kerenah] [cacian luar] [tidak menjadikan mereka terlalu aktif sehingga boleh membahayakan diri dan orang lain]
Pemberita : Saya juga berharap penjelasan tuan akan menjadi renungan kepada masyarakat kita. Terima kasih sekali lagi saya uncapkan atas kesudian tuan.
Pengarah : Sama-sama
Comments
Post a Comment