LATIHAN SPM 2016

Rumusan

            Petikan membincangkan langkah-langkah memupuk semangat patriostisme dalam kalangan remaja. 

          Antara langkahnya ialah semangat cinta akan negara yang perlu disemai dalam kalangan remaja kerana semangat itu sendiri tidak hadir tanpa memahami sejarah negara secara jelas. Di samping itu, kita hendaklah menyemai semangat patriostisme ini dalam sistem pendidikan. Selain itu, pelbagai aktiviti menarik boleh dilaksanakan melalui aktiviti kokurikulum di sekolah seperti Persatuan Sejarah. Kelab Rukun Negara dan Kelab Setia. Setelah itu, kita mestilah mengadakan kempen sayangi Negara secara berterusan. Oleh itu, ibubapa memainkan peranan penting dalam menunjukkan teladan kepada anak-anak seperti ibubapa membawa anak-anak ke tempat bersejarah atau sama-sama mengibarkan jalur gemilang. Seperkara lagi, remaja perlu dididik dan diterapkan konsep berpegang pada prinsip Kesetiaan kepada Raja dan Negara. 

                 Antara kepentingannya ialah semangat patriotisme semakin hilang dikalangan remaja pada zaman kini disebabkan mereka leka dengan gajet canggih dan mereka tidak merasai perit jerih nenek moyang kita ketika pascamerdeka dahulu. Selain itu, para remaja juga kurang penghayatan dalam aktiviti bercorak kenegaraan seperti ini.

                Kesimpulannya, semua pihak perlu bekerjasama untuk menyemai semangat patriotisme dikalangan penduduk-penduduk dibumi malaysia ini.


Pengetahuan dan Kemahiran Bahasa.

1. Tulis satu perkataan bagi setiap ayat dibawah.

  a) bertukar
= Afeena dan Aneena bertukar beg semata-mata ingin mengelirukan rakan-rakan mereka kerana mereka berdua ialah kembar seiras.

  b) pertukaran
= Pertukaran berlaku apabila Amir dalam keadaan yang cemas dan ingin cepat terus mengambil pen milik rakannya yang dipercayai serupa dengan miliknya.

   c) bertukar-tukar
= Munirah dan Husna bertukar-tukar posisi dalam permainan badminton kerana mereka saling mengetahui kelemahan masing-masing.

  d) berkira
= "Amboi, mana boleh kau ambil aku punya, kau kan dah ambil separuh milik dia, mana adil," kata adik perempuanku kepada rakannya, "Berkira ya engkau denganku, engkau lupa ya aku tidak cukup duit hendak membayar makanan yang engkau berhutang kepadaku ini," kata rakannya.

  e) perkiraan
= Cikgu Shamim menunjukkan bahawa perkiraan yang ditunjukkan Afiz dalam bukunya salah lalu cikgu menulis perkiraan yang betul di papan putih.

  f) berkira-kira
= Adam berkira-kira menggunakan jarinya apabila dia terlupa hendak membawa kalkulator ke dalam dewan peperiksaan.

2. Tukar ayat susunan biasa dibawah kepada ayat bersusunan songsang.

  a) Ramai murid tingkatan lima menghadiri Program Strategi Kecemerlangan SPM yang dianjurkan akhbar harian itu.

  b) Pertandingan forum remaja peringkat kebangsaan di Seremban disertai oleh pasukan forum remaja sekolah kami yang akan pergi.

  c) Semasa sambutan Hari Keluarga yang diadakan dirumahnya baru-baru ini, sanak saudara Pak Hasham seronok berjumpa dan berbual mesra dengannya.

3. Dalam setiap ayat dibawah, terdapat satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan imbuhan . Betulkan kesalahan-kesalahan itu.

  a) Bunga tanjung, jangkitan mata
  b) Air mineral, saluran
  c) Spesies, perlu

4. Dalam setiap ayat dibawah, terdapat satu kesalahan tatabahasa dan satu kesalahan penggunaan kata. Betulkan kesalahan-kesalahan itu.

  a) melanjutkan, matahari terbit
  b) ke, menyesuaikan diri
  c) ketua-ketua jabatan, tidak stabil

5. Berikan maksud peribahasa di bawah.


  a) Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan

 = Jika kita bersungguh-sungguh dalam suatu perkara atau masalah, kita pasti akan berjaya 
    menyelesaikannya.

  b) Indah khabar dari rupa

= Perkhabaran yang terlalu dilebih-lebihkan daripada keadaan atau rupa yang sebenarnya.

  c) Alah bisa tegal biasa

= Perkara yang sukar apabila kerap kali dilakukan atau berlatih akan terasa mudah.









Comments